Juuri ennen koronaa fuusioituneet Lahtinen & Mantere ja Someco tekivät ensimmäisenä vuonnaan hyvän tuloksen.
“Vuosi 2020 oli ensimmäinen vuotemme yhtenä yrityksenä. Tavoitteenamme oli oppia ja kehittyä yhdessä sekä todentaa yhdistymisen positiivinen vaikutus. Poikkeusajoista huolimatta vuosi oli menestyksekäs ja rekrytoimme useita uusia osaajia,” toteaa toimitusjohtaja Sam Hansén.
Yhdistymisessä henkilöstö kasvoi 50:een, L&M:n henkilöstöä oli 30 ja Somecon 20. Nyt yrityksen henkilöstömäärä on noussut 59:ään.
Poikkeusoloissa fuusioituminen ja yrityksen henkilöstön kasvattaminen on nostanut aktiivisen sisäisen viestinnän erittäin tärkeään rooliin.
”Meillä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan nähneetkään toisiaan kasvokkain”, Hansén sanoo.
Uudella kokoonpanolla on päästy silti varsin tuloksekkaasti vauhtiin. Vuonna 2020 LM Somecon liikevaihto oli 5,4 miljoonaa euroa ja myyntikate 4,5 miljoonaa euroa. Liikevoittoa tilikaudella kertyi 740 000 euroa ja liikevoittoprosentti oli 16 %. LM Somecolla on käytössä henkilöstön kannustinjärjestelmä, ja hyvästä tuloksesta jaettiin vuosibonuksena kaikkien työntekijöiden kesken 10 prosenttia tilikauden tuloksesta.
Somea ei kannata jättää omaan siiloon
Yhdistymisen taustalla olivat synergiahyödyt. Kaupassa mainostoimisto L&M sai Somecon myötä taloon data-analytiikan ja sosiaalisen viestinnän osaamista. Vastaavasti Someco on päässyt laajenemaan somesiilosta kokonaisvaltaisempien markkinointiviestinnän kokonaisuuksien tekemiseen.
”Alkujaan sosiaalista mediaa tehtiin erillisenä kaikesta muusta markkinoinnista. Mielestämme olisi hullua tehdä sosiaalista mediaa erillisenä, vaan sen on oltava osa kokonaisvaltaista markkinointia ja mentävä linjassa kaiken muun markkinoinnin kanssa”, sanoo hallituksen puheenjohtaja, Somecon perustanut Minna Valtari.
Sosiaalinen media ei ole vain kanava, vaan oleellinen brändirakennuksen väline, ja siinä tarvitaan luovaa suunnittelua.
”Brändien pitää tarkkaan miettiä se, mikä on juuri heidän tapansa ja äänensävynsä olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Kaikki lähtee brändin ytimen ymmärtämisestä, ja sen ympärille rakennetaan kokonaisuutta. Brändikokonaisuus ei aina välity samalla tavalla eteenpäin, kun some on tullut monimutkaistamaan asioita”, Hansén sanoo.
Nykypäivänä enää harvat brändit ovat sosiaalisen median ulkopuolella. Valtari toteaa, että vain harvalla on varaa siihen.
”Aika harvalla on varaa olla olematta sosiaalisessa. Facebookin ja Instagramin rooli myös kaupankäynnissä kasvaa koko ajan.”
”Aika harvalla on varaa olla olematta sosiaalisessa. Facebookin ja Instagramin rooli myös kaupankäynnissä kasvaa koko ajan. Facebook rakentaa omaa verkkokauppa-alustaansa ja Instagramista pääsee jo Suomessakin suoraan yritysten verkkokauppoihin”, Valtari sanoo.
”Huonoin valinta on olla läsnä sosiaalisessa mediassa mutta ei olla oikeasti läsnä siellä”, Hansén huomauttaa.
Business Finlandin tuella kehitettiin uusi koulutusohjelma
LM Someco sai Business Finland -rahoitusta vuonna 2020 yhteensä 38 634 euroa. Saadulla tuella kehitettiin valmennusliiketoimintaa ja sen ansiosta vuoden 2021 alussa alkoi täysin uudistunut, webinaarimuotoinen #Digiviestijä-koulutusohjelma. Siinä on ollut yli sata kuukausittaista osallistujaa.
”Sekä kuluttajabrändejä että B2B-yrityksiä ja julkishallintoa. Hyvin monet tahot ovat lähteneet kasvattamaan osaamistaan”, Valtari sanoo.
Digimaailma tuo mukanaan haasteiden lisäksi myös paljon mahdollisuuksia.
”Benchmarkkaus on aina hyvä keino tunnistaa omat vahvuudet, joilla erottuu kilpailijoista ja nykyään sitä voi tehdä yhä helpommin kansainväliselläkin tasolla”, Valtari muistuttaa.
LM Somecolla on toimistot Turussa ja Helsingissä. Sen asiakkaita ovat muun muassa Orkla Suomi, Toyota, Raisio, Metso Outotec ja Turun kaupunki.