Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehden uusin kolumnini:
Jos sisältö on kuningas, niin konteksti on kuningatar!
Moni lähtee sosiaaliseen mediaan samalla tavalla kuin aikanaan lähdettiin internetiin. Nettisivuille luodaan ilme, suunnitellaan tekstit ja rakennetta kehitetään. Sivustoa hiotaan ja hiotaan ennen kuin se uskalletaan julkistaa. Jes! Nyt se on valmis. Nyt sitä ei tarvitse enää miettiä.
Valitettavasti tämä lähestymistapa ei toimi sosiaalisessa mediassa. Kaikki sosiaalisen median toiminta perustuu aktiivisuuteen. Sosiaalisen median palveluissa täytyy keskustella ja osallistua. Jos tämä kaikki unohtuu, jäljelle jää staattinen läsnäolo.
Sosiaalisessa mediassa ei voi olla staattinen, vaan aktiivisuutta tarvitaan! Mutta miten yritys voi osallistua sosiaalisessa mediassa? Ensinnäkin jakamalla sisältöä: kuvia, tekstiä ja videota, tai niiden yhdistelmiä. Toiseksi kunkin toimijan täytyy löytää itselleen oikea ja luonteva tapa tuottaa mielenkiintoista sisältöä sekä löytää oikea lähestymiskulma omaan tuotteeseen. Tarinankerronnan rooli korostuu – markkinoinnissa ei enää ole kyse vain omasta tuotteesta, vaan sen ympärille luotavasta aatemaailmasta ja tarinasta. Myös kanavat ja välineet pitää valita huolella, sekä miettiä, miten sosiaalisen median markkinointiviestinnästä tulee olennainen osa toimintatapoja.